Enova
Meny
  • Logg inn
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Hjelp
    Har du behov for hjelp? Kontakt Enova Svarer
  • Hjelp
    • Har du behov for hjelp? Kontakt Enova Svarer
  • Logg inn

Registrer tiltak

Smart varmtvannsbereder

Dette må du legge ved søknaden for å få støtte:

  • Du må registrere alle fakturaer for tiltaket du har gjort. Det gjelder både fakturaer for innkjøp av utstyr, material- og arbeidskostnader

    • Fakturaen må være utstedt til deg, evt. dere, som eier boligen og som registrerer tiltaket.
    • Med «Fakturadokumentasjon» menes dokumentasjon som tilfredsstiller kravene som stilles til et salgsdokument, jfr. Bokføringsforskriften § 5-1-1. Dokumentasjonen må blant annet spesifisere hva kjøpet gjelder, vise til krav mot kunden og/eller at betaling er utført.
    • Dersom tiltaket er delt mellom to til fire boligenheter, må søknad sendes samlet fra en felles søker som også er mottaker av fakturaen.
    • Dersom tiltaket inngår i en større leveranse kan du legge ved tilbud fra underleverandør hvor det fremgår hvilket tiltak som er installert og totalkostnad for tiltaket, samt sluttfaktura for leveransen.
    • Vi beregner støtten ut fra innsendt dokumentasjon. Du kan ikke sende inn ekstra fakturadokumentasjon eller få utbetalt ekstra støtte etter at saken er konkludert.
  • Fakturadokumentasjonen må vise at VVS-arbeid og elektroarbeid er utført av fagpersoner.

  • Beredermodellen må være spesifisert på fakturaen.

Registrer tiltak

Smart varmtvannsbereder

  1. 1
    Vilkår
  2. 2
    Logg inn
  3. 3
    Bolig
  4. 4
    Utgifter og dokumentasjon
  5. 5
    Informasjon

Vilkår for å få støtte

Jeg bekrefter at:

  • Tiltaket er startet, gjennomført og betalt av meg som privatperson.

  • Varmtvannsberederen er installert i min helårsbolig eller fritidsbolig i Norge.

    • Støtten forutsetter at du som privatperson er juridisk eier av boligen hvor tiltaket er gjennomført.
    • Dersom du eier mer enn en bolig eller fritidsbolig kan du få støtte til tiltak i disse så lenge formålet med boligene ikke er skattepliktig utleievirksomhet.
    • Du kan ikke få støtte til tiltak i nye leilighetsbygg og andre boliger i utbyggingsprosjekt, hvor tiltaket inngår som en del av kontrakt og leveranse fra utbygger.
  • Varmtvannsbereder er nyetablert i min helårsbolig eller fritidsbolig.

    • Du kan ikke motta støtte til ombygging av en eksisterende varmtvannsbereder.
  • Varmtvannsberederen har fast tilkobling til strøm og er ikke koblet til med støpsel i stikkontakt.

  • Varmtvannsberederen kan styres av innebygget automatikk eller leverandørens internettbaserte automatikk, og styre strømforbruk til tider på døgnet med lavest strømpris.

  • Varmtvannsberederen er tilrettelagt for styring fra ulike typer smarthus-system som en del av helhetlig strømstyring i boligen, og kan kommunisere via de vanligste åpne kommunikasjonsprotokollene for smarthusteknologi.

  • Varmtvannsberederen har styring som hindrer vekst av legionella-bakterier.

  • Arbeidet er utført av fagfolk

    • VVS- og elektroarbeid må utføres av personer som har nødvendig utdanning og autorisasjon. Dette er viktig for å sikre at du får riktig installasjon av utstyret, og dermed den kvaliteten du betaler for. I tillegg får du reklamasjonsrett og eventuelt garantier som sikrer anlegget ditt.
  • Jeg har ikke mottatt annen offentlig støtte til samme tiltak, eller mottatt støtte til smart varmtvannsbereder i samme bolig tidligere.

  • Tiltaket er ferdigstilt og all fakturadokumentasjon for smart varmtvannsbereder, inkludert fakturaer for innkjøp av utstyr, material- og arbeidskostnader, er datert innenfor de siste 12 månedene før søknadsdato.

Bekreft vilkårene og fortsett
Enova
  • Kontakt oss
For media
  • Presserom
  • Publikasjoner
  • About Enova
Hjelp
  • Personvern og cookies
  • Nettredaktør
Enovas kanaler
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube

Informasjon